Dla niektórych osób wybór nazwy dla nowej firmy jest łatwy. Być może mieli na myśli imię od samego początku, kiedy pomyśleli o firmie, lub po prostu używali własnego nazwiska. Dla innych jest to uciążliwe zadanie, które obejmuje krótkie listy, długie listy, nieprzespane noce i notatki.
Pracujemy z wieloma nowymi firmami startowymi i wymyślamy następujące wskazówki dotyczące wyboru nazwy dla nowej firmy:
1. Praktyczna nazwa firmy
Pamiętaj, że będziesz musiał pracować z tą nazwą; będzie to narzędzie, z którego korzystasz każdego dnia. Jako takie powinno być łatwe dla ciebie i twoich pracowników do wymówienia podczas odbierania telefonu i łatwe dla ludzi do zapisania. Jeśli wybierzesz jakieś niejasne, trudne lub zbyt długie imię, które zawsze będziesz musiał przeliterować ludziom, stanie się zmorą twojego życia zawodowego. Więc jak wymyślić nazwę firmy?
2. Wybierz nazwę dla swojej firmy z dostępnym adresem internetowym
Twoja strona powinna być centralnym punktem Twojego marketingu i jedną z pierwszych rzeczy jest zobaczenie, jakie domeny są dostępne. Niestety, uzyskiwanie dobrych nazw domen staje się coraz trudniejsze każdego dnia, a mimo że nowe rozszerzenia domen (np. xlx.pl) wciąż są wydawane, nie mają tego samego autorytetu co adres biznes.pl lub .pl.
Krótkie i proste domeny są obecnie bardzo krótkie, ale odrobina kreatywności będzie oznaczać, że zazwyczaj można znaleźć użyteczny adres internetowy. Jeśli nie możesz znaleźć prostego adresu internetowego wokół nazwy firmy lub jeśli znajdziesz kogoś, kto robi dokładnie to, co robisz z podobnym adresem witryny, rozważ wybór innej nazwy firmy.
3. Wyszukaj osoby o tej samej nazwie
Kolejnym ważnym krokiem przy wyborze nazwy firmy jest sprawdzenie, czy ktoś z niej korzysta. Jeśli tworzysz spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, zacznij od witryny Companies House i skorzystaj z usługi „Web Check”, aby sprawdzić, czy ktoś inny ma taką samą nazwę.
Jak wymyślić nazwę firmy? Wyszukaj w Internecie swoją potencjalną nazwę firmy i zobacz, co się pojawi. Dopuszczalne jest posiadanie tej samej nazwy handlowej, co inna osoba, o ile jesteś w innej branży i lokalizacji – nie wybieraj jednak nazwy podobnej do konkurenta, ponieważ możesz ponieść szkodę z ustawy „o utracie ważności”.
Warto też unikać wybierania tej samej nazwy, co marka ogólnokrajowa, ponieważ będą mieć moc prawną, która bardzo utrudni życie, jeśli uzna, że jesteś zbyt blisko oferowanej przez siebie usługi lub sam stajesz się zbyt wysoki … nawet jeśli nazywasz się McDonald.
4. Dbanie o legalność
W Wielkiej Brytanii istnieje wiele reguł dotyczących nazw firm. Na przykład nie możesz używać słów takich jak Royal, National, Authority lub British, chyba że masz na to specjalne pozwolenie. Nie możesz także użyć niczego, co mogłoby być uznane za obrazę – ale czy na pewno byś chciał?
Możesz używać tylko takich określeń statusu, jak Limited, Charity lub Trust, jeśli Twoja firma jest prawnie zarejestrowana jako taka.
5. Nazwy opisowe
Opisowe nazwy firm mówią, co robią na puszce. Na przykład: Projekty mebli mostu północnego, Naprawa szyby JPS, Naprawy kotłów Huddersfield. Doskonale nadają się do informowania ludzi o tym, co robisz od samego początku i zwykle można je znaleźć w branżach „działających”, takich jak produkcja i inżynieria. Jeśli jednak planujesz rozszerzyć swoją firmę na inne rynki i usługi, opisowa nazwa tego, co teraz robisz, może nie działać w przyszłości – większość marek krajowych lub globalnych, które zaczynały od opisowych nazw, zmieniło się teraz w skróty, takie jak HSBC (Hong Kong i Shanghai Banking Corporation); BT (British Telecom) i The AA (The Automobile Association).
6. Nazwij swoją firmę po sobie
Ogromna liczba firm nosi imię osoby, która je założyła (WH Smiths, Dyson, Morrisons) i nadal jest jednym z najpopularniejszych sposobów na nazwę firmy. Może to jednak później zwiększyć ból. Jeśli nazwa firmy to twoje imię, twoi klienci mogą niechętnie traktować kogoś innego.
7. Nazwy emocjonalne i pojęciowe
Emocjonujące nazwy mówią ludziom więcej o etosie firmy, tworząc wrażenie lub obraz. Na przykład: Serendipity Designs, Explosion Marketing, Sunshine Day Care. Nazwy emotikonów dają wiele okazji do powiązania elementów marketingowych i projektowych wokół nazwy Twojej firmy i mogą być o wiele bardziej zapadające w pamięć niż czysto opisowa nazwa.
Nazwy pojęciowe nie mają nic wspólnego z tym, co faktycznie robi twoja firma. Może to być wymyślone słowo, niejasny termin, a nawet zdanie (czerwone lub martwe). Nazwy te mogą być używane z wielkim skutkiem, ale są też najtrudniejsze do zapamiętania dla twojego klienta: pamiętaj, że Apple, Google i Nike miały rzucone na nie ogromne budżety marketingowe, aby te słowa pozostały w twojej świadomości.
8. Naprawdę utknąłeś? Spróbuj Brainstorming
Jeśli naprawdę nie możesz wymyślić nazwy firmy, istnieje wiele kreatywnych ćwiczeń, które możesz zrobić, aby ci pomóc.
Na przykład, na oddzielnych skrawkach papieru znajduje się wiele słów, które przychodzą ci na myśl o usłudze, którą chcesz zaoferować, mogą być one dowolne – im więcej, tym lepiej! Napisz kilka dosłownych słów (np. Co tak naprawdę robisz) i emocje, takie jak „ekspert”, „świeży”, „zdumiewający”. Następnie dodaj kilka krzywych, na przykład ulubiony kolor, nazwę ulicy, a nawet imię swojego zwierzaka! Umieść wszystkie te słowa w torbie i wyciągnij je w parach, a następnie zapisz otrzymane nazwy firm. Wiele z nich będzie niewłaściwych, nie ma sensu jako nazwa firmy lub po prostu będzie głupio, ale jest to zabawne ćwiczenie – kilka będzie użytecznych lub wyruszy w inną linię myślenia.
9. Dodawanie linii taśmy
Pamiętaj, że nie musisz dopasowywać wszystkiego, co robisz do nazwy swojej firmy. Jeśli naprawdę lubisz nazwę dla swojej firmy, ale tak naprawdę nie mówisz o tym, co robisz, wymyślić krótki pasek, który możesz również użyć obok swojego logo (na przykład „Nike – Just Do It”).
Nie musisz też używać swojej pełnej nazwy firmy na swoim logo. „Atkinson Global Trading Supplies Ltd” może po prostu używać słowa „Atkinson” na logo, pod warunkiem, że podasz pełną nazwę zarejestrowanej firmy na swojej stronie i firmowej papeterii.
10. Prawdą jest, że … to naprawdę nie ma znaczenia!
Po tym wszystkim, co zostało powiedziane i zrobione, nie ma znaczenia, jak nazywasz swoją firmę. Po używaniu nazwy przez kilka miesięcy stanie się ona drugą naturą. Możesz otworzyć słownik losowo, przebić szpilkę na stronie i bez względu na to, jak zaciemniasz wybrane słowo, po roku handlu nie będziesz w stanie wyobrazić sobie, że twoja firma jest nazywana cokolwiek innego.